O pompach do biopaliw -poradnik

 O pompach do biopaliw

O pompach do biopaliw

Biopaliwa wymagają nieco innych pomp niż do typowych paliw, bowiem niektóre z tych paliw mają większą lepkość i gęstość od zwykłych paliw. Konieczne są m.in. większe silniki, z uwagi na większą lepkość i gęstość typową dla biopaliw. Nasza firma jest dystrybutorem specjalnych pomp włoskiej firmy Tellarini nadających się do cieczy tego typu. Produkty te mają wymagane atesty i oferują dobrą jakość za przystępną cenę.

W naszej ofercie znajdą Państwo także inne produkty poza pompami do biopaliw. Oferujemy także włączniki pływakowe z kablami olejoodpornymi oraz pompy do chemikaliów prawie każdego typu, co pozwoli Państwu przepompowywać również inne składowe procesu estryfikacji. Możemy dostarczyć także Państwu filtry do biopaliw.

Oferowane przez nas pompy to jedno- i trójfazowe pompy samozasysające ENM/ ENT wykonane z brązu, produkt włoskiej firmy Tellarini. Ponadto oferujemy także specjalne wykonania PGA pomp firmy Nocchi.

 

Typy pomp do biopaliw

Zestaw estryfikatora do biodiesla powinien składać się z:

- kadzi ze stali nierdzewnej, z tworzyw sztucznych odpornych na T do 90-100 [oC] wraz z

zbiornika mieszania wstępnego, ze stali nierdzewnej, lub tworzyw sztucznych odpornych na T do 90-100 oC,

  • pompy obiegowej, olejowej,

  • podgrzewacza wsadu (do 70 oC) lub pojemnika podgrzewającego wstępnie olej (opcja)

  • mieszadła lub odpowiedniej instalacji pompy obiegowej,

  • filtr olejowy 10 - 15 [mikrometrów],

  • odwadniacza oleju,

  • przy oleju przepracowanym (frytura) lub zanieczyszczonym filtr wstępny,

  • zaworów, węży z tworzywa sztucznego lub rur stalowych, armatura

  • wskaźnika poziomu cieczy,

  • termometru,

  • zbiornika na glicerynę (produkt uboczny),

 

Nasza firma może Państwu zaoferować:

  • zawory kulowe ze stali nierdzewnej,

  • dystrybutory oleju,

  • nalewaki,

  • liczniki oleju,

  • przyłącza,

  • węże,

  • armatura,

  • filtry 10 – 15 mikronów + oringi silikonowe odporne na olej, wkłady,

  • kosze ssawne,

  • pompy obiegowe do przetłaczania oleju Tellarini

Seria AL (ciecze bez cząstek stałych)

  • wydajność w zależności od modelu wynosi

11 – 205 litrów/minutę/prąd zmienny i

23 – 146 litrów/minutę/prąd stały,

Pompy 

  • max. temperatura cieczy 90oC (130oC z uszczelką Viton),

  • do tłoczenia olejów (uszczelnienie Viton),

  • max. lepkość cieczy do 95 mm2/s,

  • max. gęstość cieczy 1100 kg/m3,

  • wysokość podnoszenia 6m,

  • możliwość odwrócenia przepływu,

  • obudowa pompy, wirnik, wał wykonane są ze stali szlachetnej AISI 316,

  • w zależności od modelu silnik 1 lub 3-fazowy 230/400 V prąd zmienny lub 12/24V prąd stały,

  • mogą pracowac przy nieciągłej obecności cieczy na ssaniu,

  • nie należy używać do benzyn, rozpuszczalników, oraz wszędzie tam gdzie istnieje ryzyko wybuchu i pożaru,

  • mogą pracować w systemie ciągłym,

  • klasa ochrony IP 44,

Seria EEM (jednofazowe)

  • wysokość podnoszenia 6m,

  • max. temperatura cieczy 90oC,

  • wydajność w zależności od modelu wynosi 14 – 149 litrów/minutę,

  • max. gęstość cieczy 1100 kg/m(oleje, olej napędowy)

  • obudowa pompy, wirnik, wykonane z brązu, wał wykonany ze stali szlachetnej AISI 316,

  • silnik asynchroniczny 1-fazowy 230 V/50Hz,

  • możliwość odwrócenia przepływu,

  • mogą pracowac przy nieciągłej obecności cieczy na ssaniu,

  • nie należy używać do benzyn, rozpuszczalników, oraz wszędzie tam gdzie istnieje ryzyko wybuchu i pożaru,

  • klasa ochrony IP 44,

 

Seria ENM/ENT (1 i 3-fazowe)

  • wysokość podnoszenia 6m,

  • max. temperatura cieczy 90oC (130oC z uszczelką Viton),

  • wydajność w zależności od modelu wynosi 32 – 262 litrów/minutę,

  • max. gęstość cieczy 1100 kg/m3, bez cząstek stałych (piasku)

  • obudowa pompy, wirnik, wykonane z brązu, wał wykonany ze stali szlachetnej AISI 316,

  • silnik asynchroniczny 1-fazowy 230 V/50Hz (ENM), 3-fazowy 230-400 V/50 Hz (ENT), inne napięcia zasilające i częstotliwości na zamówienie,

  • możliwość odwrócenia przepływu,

  • mogą pracować przy nieciągłej obecności cieczy na ssaniu,

  • nie należy używać do benzyn, rozpuszczalników, oraz wszędzie tam gdzie istnieje ryzyko wybuchu i pożaru,

  • klasa ochrony IP 44,

  • mogą pracować w systemie ciągłym,

  • w zestawie: 1 połączenie proste i 1 skrętne,

  • do olejów, oleju napędowego, wody, wody morskiej,

Seria ECC

  • wysokość podnoszenia 6m,

  • max. temperatura cieczy 90oC (130oC z uszczelką Viton),

  • wydajność w zależności od modelu wynosi 23 – 166 litrów/minutę,

  • max. gęstość cieczy 1100 kg/m3, bez cząstek stałych (piasku)

  • obudowa pompy, wirnik, wykonane z brązu, wał wykonany ze stali szlachetnej AISI 316,

  • silnik na prąd stały 12 lub 24 V, inne napięcia zasilające i częstotliwości na zamówienie,

  • możliwość odwrócenia przepływu,

  • mogą pracować przy nieciągłej obecności cieczy na ssaniu,

  • nie należy używać do benzyn, rozpuszczalników, oraz wszędzie tam gdzie istnieje ryzyko wybuchu i pożaru,

  • klasa ochrony IP 23,

  • mogą pracować w systemie ciągłym,

  • do olejów, oleju napędowego, wody, wody morskiej,

 

pompy paliwowe Nocchi ON

Seria PGA/DELTA OIL

  • max. temperatura cieczy 50oC,

  • seria DeltaOil to zestaw (pompa Pga wraz z uchwytem, włącznikiem elektrycznym, kablem sieciowym),

  • wydajność w zależności od modelu wynosi 40 – 60 litrów/minutę,

  • max. ciśnienie 6 Bar,

  • max. wysokość ssania 5m,

  • silnik zewnętrznie wentylowany, 1-fazowy, z wbudowanym w uzwojenie zabezpieczeniem termicznym lub 3-fazowy,

  • 2850 obrotów/minuta

  • klasa ochrony IP 55,

  • klasa izolacji silnika F,

  • mogą pracować w systemie ciągłym,

 

Pompy z serii ENM, ENT

Pompy z serii ENM, ENT, ALM, ALT są polecane do zastosowań profesjonalnych i mogą pracować przez cały czas, zaś pompy z serii EEM, ECC, AL ze względu na zmniejszone wymiary silników przewidziane są do pracy przerywanej. Obydwie mają przełącznik kierunku obrotów i mogą pompować w dwie strony.

Poniżej zdjęcia pomp o tych samych parametrach: ENM (czarna kapa przewietrznika silnika) i EEM (zielona kapa przewietrznika silnika).
 

Pompy mogą pompować różne ciecze nie wchodzące w reakcje z materiałami użytymi do wykonania pompy i nie zawierające ciał stałych (piasek, żwir, itp.) powodujących erozję części roboczych urządzenia.

Pompy z serii ENM, ENT, EEM, ECC mogą pompować np. wodę, wodę morską, olej mineralny, płynne mydło itp.

Pompy z serii ALM, ALT, AL mogą pompować ciecze jak wyżej przy dłuższej trwałości pompy jak i wino, ocet, oliwę, mleko, itp.

Nie można pompować cieczy zbyt lepkich np.: miód, olej opałowy ciężki. Za maksymalną lepkość pompowanych cieczy należy przyjąć lepkość oleju mineralnego typu SAE 30 w temperaturze 30O C. Gęstość cieczy: maksymalnie 1,1 g/cm.Minimalna temperatura pompowania - 15O C, jeśli pompowana ciecz nie zamarza. Maksymalna temperatura pompowanej cieczy 90O C z uszczelnieniem NBR) lub 130O C z uszczelnieniem z Vitonu (na specjalne zamówienie). Te maksymalne temperatury odnoszą się do pracy pompy w pomieszczeniu z dobrą wentylacją i temperaturą 20O C.

 


Samozasysające pompy typ PGA

 

Pompa olejowa PGA 40-30

Pompy olejowe PGA 40-30 przeznaczone są przede wszystkim do przepompowywania oleju opałowego, napędowego lub podobnego. Najczęściej używane są do przepompowywania oleju opałowego ze zbiornika głównego do zbiornika dobowego. Dobrze nadają się do pompowania biopaliw.

Korpus pompy wykonany jest z żeliwa, wirnik z brązu. Uszczelnienie mechaniczne o parze ciernej grafit-ceramika. Silnik zamknięty z zewnętrzną wentylacją i ochroną termiczną. Izolacja klasy F. Stopień ochrony IP55. Wykonanie 220V, moc 0.55 kW, 2850 obrotów/minutę. Pompa przeznaczona jest do pracy ciągłej. Przyłącza 3/4".

charakterystyka

 na zapytanie

Parametry graniczne:

  • Ciecz pompowana typu olej opałowy lub o podobnych parametrach

  • Maksymalna temperatura pompowanej cieczy 50 oC

  • Maksymalna głębokość ssania 5 m H2O

  • Maksymalne ciśnienie robocze 0.6 MPa.






Typ pompy

Wydajność m3/h

0,3

0,9

2,1

PGA 40-30

Ciśnienie w m H2O

28

18

5

Pompa Delta Oil

Wykonanie i parametry jak PGA 40-30, jednak dodatkowo pompa przystosowana do przenoszenia- posiada rączkę- uchwyt, włącznik elektr. oraz kabel elektryczny z wtyczką.

Pompa olejowa PGA 60-40

Pompy olejowe PGA przeznaczona są przede wszystkim do przepompowywania oleju opałowego lub napędowego, stosowana jest też do biopaliw. Najczęściej używane są do przepompowywania oleju opałowego ze zbiornika głównego do zbiornika dobowego. Korpus pompy wykonany jest z żeliwa, wirnik z brązu. Uszczelnienie mechaniczne o parze ciernej grafit-ceramika. Silnik zamknięty z zewnętrzną wentylacją. Izolacja klasy F. Stopień ochrony IP55. Wykonanie 220V, moc 0.9 kW. Pompa przeznaczona jest do pracy ciągłej. Przyłącza 1"

charakterystyka

na zapytanie

Parametry graniczne:

  • Ciecz pompowana typu olej opałowy lub o podobnych parametrach

  • Maksymalna temperatura pompowanej cieczy 50 oC

  • Maksymalna głębokość ssania 5 m H2O

  • Maksymalne ciśnienie robocze 0.6 MPa.

Parametry robocze:

 







Typ pompy

Wydajność w m3/h

0,3

0,9

2,1

3,6

PGA 60-40

Ciśnienie w m H2O

39

32

18

1

Pompy powierzchniowe do oleju typ HE

Pompy olejowe HE 60, HE 80, HE 100

Pompy rotacyjne zawierające by-pas; przeznaczone są przede wszystkim do przepompowywania oleju opałowego lub napędowego, stosowane do biopaliw, najczęściej używane do przepompowywania oleju opałowego ze zbiornika głównego do zbiornika dobowego. Silnik 220 V 50 Hz z wymuszonym chłodzeniem, 2 biegunowy. Korpus pomp wykonany jest z żeliwa, wirnik z żeliwa, przyłącza mosiężne, wał ze stali nierdzewnej. Uszczelnienie mechaniczne o parze ciernej grafit-ceramika. Izolacja klasy F; stopień ochrony IP54, moc 0.37 kW. Pompa przeznaczona jest do pracy ciągłej. Przyłącza 1".

Dane konstrukcyjne:

  • Łopatkowy wirnik pompy, wykonany z mosiądzu.

  • Uszczelnienie mechaniczne oraz gumowe.

  • Żeliwna obudowa pompy

  • Pompa samozasysająca.

  • Silnik bezpośrednio połączony z pompą.

Wyposażenie:

  • Urządzenie zaopatrzone w podstawę.

  • Przewód zasilający zaopatrzony we wtyczkę.

 











Model

Przyłącza
Wejście/
Wyjście

Napięcie (Volt)

Moc (Wat)

Natężenie (A)

Obr. / min.

Maksymalna wydajność (l/min)

Maksymalne podnoszenie (m)

Ciężar (kg)

Wymiary (mm)

HE 60

1”

220

550

2,8

2800

60

20

7

260x140x215

HE 80

1”

220

550

4

1400

80

20

13

270x160x220

HE 100

1“

220

750

4,5

1400

100

25

13

297x200x250

  

 

 

 

 

Parametry graniczne:

  • Ciecz pompowana typu olej opałowy lub o podobnych parametrach

  • Maksymalna temperatura pompowanej cieczy 50 oC

  • Maksymalna głębokość ssania 7 m H2O

  • Maksymalne ciśnienie robocze 0.6 MPa.

Dane konstrukcyjne

  • Pompa samozasysająca.

  • Łopatkowy wirnik pompy, wykonany z żeliwa.

  • Żeliwna obudowa pompy

  • Uszczelnienie mechaniczne oraz gumowe.

  • Silnik bezpośrednio połączony z pompą.

Wyposażenie:

  • Urządzenie zaopatrzone w podstawę.

  • Przewód zasilający zaopatrzony we wtyczkę.

 

Typy biopaliw

Biopaliwa płynne – typologia

Autor: Kamil Gierczak

Ze swojej strony powiem, że sam Rudolf Diesel, twórca silnika z zapłonem samoczynnym, podczas jego projektowania zakładał, iż będzie on napędzany olejem palmowym! Niestety wojny światowe przyspieszyły rozwój przemysłu petrochemicznego i oleje roślinne zostały wyparte przez tańszą ropę naftową, która po dziś dzień zdominowała rynek paliw motoryzacyjnych. Chciałbym przedstawić Państwu parę konkretnych informacji dotyczących tego zagadnienia.

Podział paliw pochodzenia roślinnego przedstawia Tabela 1, następnie w skrócie przedstawię charakterystykę każdego z wymienionych paliw.

Źródło: EC BREC

Tabela 1. Rodzaje biopaliw płynnych, zastosowanie





Rodzaj paliwa

Surowiec

Proces technologiczny

Zastosowanie

 

 

 

 

 

Etanol

słoma,

rośliny trawiaste

obróbka wstępna, hydroliza, fermentacja alkoholowa

paliwo do silników z zapłonem iskrowym lub dodatek podnoszący liczbę oktanową

rośliny uprawne zawierające duże ilości cukrów prostych (burak cukrowy, trzcina cukrowa, itp.)

fermentacja alkoholowa

paliwo do silników z zapłonem iskrowym lub dodatek podnoszący liczbę oktanową

zboża, ziemniaki, topinambur, itp.

hydroliza,

fermentacja alkoholowa

paliwo do silników z zapłonem iskrowym lub dodatek podnoszący liczbę oktanową

 

 

Metanol

uprawy energetyczne (wierzba energetyczna, miskantus, itp. )

reakcji konwersji katalitycznej gazu syntezowego,

 

synteza metanolu (), gazyfikacja

paliwo do silników z zapłonem iskrowym lub dodatek do oleju napędowego w postaci MTBE (eteru metylo-tetr-butylowego)

 

Bioolej

uprawy energetyczne (wierzba energetyczna, miskantus, itp. )

piroliza (proces beztlenowego rozkładu)

paliwo do silników z zapłonem samoczynnym lub iskrowym

 

 

Olej roślinny

rzepak, słonecznik, palma kokosowa, kukurydza, soja, itp.

wytłaczanie, filtrowanie

paliwo do silników z zapłonem samoczynnym lub dodatek do oleju napędowego, paliwo do metanowych ogniw paliwowych

 

Estryfikowany olej roślinny RME (BioDiesel)

rzepak, słonecznik, palma kokosowa, kukurydza, soja, itp.

estryfikacja, filtrowanie

paliwo do silników z zapłonem samoczynnym lub dodatek do oleju napędowego

* Na podstawie http://www.ecbrec.pl/

Krótka charakterystyka paliw

1Etanol - (rektyfikowany spirytus C2H5OH)

 

 

Rysunek 1: Etanol w przystępnej i lubianej postaci.. Źródło:http://zfpkfcs.fic.uni.lodz.pl

Jest surowcem dominującym na rynku biopaliw. Jest wytwarzany w procesie doskonale nam znanej i lubianej fermentacji alkoholowej. W praktyce zawartość etanolu w mieszaninie z wodą wynosi ponad 96,0 [%] objętości. Jeżeli zawartość jest mniejsza należy rektyfikować, destylować surowiec ponownie do uzyskania wymaganych właściwości. Firmy motoryzacyjne Ford, Fiat, Volkswagen wyprodukowały już silniki przystosowane do działania na tym paliwie. Jest również wykorzystywany jako dodatek do paliw benzynowych, podnoszący indeks liczby oktanowej (LO), pozwala redukować emisje COx, NOx, CxHx 

Polska jest jednym z ważniejszych europejskich producentów etanolu. W latach 90-tych zaczęto produkować benzynę z tym dodatkiem, gdyż zaczęto wycofywać Etylinę z rynku. Etylina to mieszanina benzyny z dodatkiem cztero-etylku ołowiu (dodatku podnoszącego indeks liczby oktanowej (LO) i zapewniającego smarowanie silnika bezkatalizatorowych, przeważnie dwusuwów. I dlatego właściciele poczciwych trabantów muszą teraz stosować specjalny dodatek do paliwa podczas tankowania paliwa bezołowiowego.

Ciekawostka – do wyprodukowania 1 [dm3] potrzeba około 13 kg ziemniaków. Czy wiecie Państwo dlaczego w ostatnim czasie tak wzrosły ceny cukru? Otóż ma to związek ze zwiększeniem się produkcji etanolu, dodatku do benzyny!

Metanol – (CH3OH) inaczej alkohol metylowy (drzewny), jest trucizną. Wytwarzany w procesie suchej destylacji drewna lub jako syntetyczny w procesie uwodornienia CO, zachodzącym w temperaturze 300 - 400 oC, pod podwyższonym ciśnieniem i w obecności katalizatora. Może być wykorzystywany jako paliwo, wymaga niestety zmodyfikowania układu zapłonu (nie jest tak łatwopalny jak paliwa ropopochodne). Może być również stosowany jako dodatek do benzyny w postaci eteru metylo-tetr-butylowego i w procesie estryfikacji oleju roślinnego. Niestety produktem utleniania metanolu jest toksyczny aldehyd mrówkowy, znany tez pod nazwą Formaldehydu co sprawia, że stosowanie tego paliwa na szerszą skalę jest utrudnione, ze względu na jego domniemane rakotwórcze działanie. Pojazdy nim napędzane powinny posiadać specjalny katalizator dopalający. Jest stosowany powszechnie do zasilania silników motocykli wyczynowych, żużlowych. Produktami spalania tego gazu są też woda w postaci pary wodnej i CO2. Nowe zastosowanie metanolu polega na zastosowaniu jego jako paliwa w „ogniwach paliwowych”. Są to nowego typu akumulatory energii, póki co jednorazowego użytku.

 

Rysunek 2: Metanol jest niebezpieczny.... Źródło:http://www.automatictransmission.com.au
 

Ważne: metanol jest wysoce korozyjny w stosunku do aluminium i jego stopów! Jego odczyn jest lekko kwaśny, reaguje z utlenionym aluminium, powierzchniowo. Proszę zatem zwrócić na to uwagę..

Ciekawostka - dziś metanol jest produkowany głównie z gazu ziemnego, a taki produkt nie może być nazwany biopaliwem.

3Bioolej – (olej pirolityczny) powstaje w procesie pirolizy, czyli procesie zgazowania biomasy w temperze 400 - 600 [oC]. Ma barwę od przeźroczystej do brunatnej, gęsta. Może być wykorzystywana w kotłach, palnikach, turbinach czy generatorach prądu. Próby wykazały, że bioolej z powodzeniem może zastąpić gaz ziemny, olej napędowy i inne paliwa organiczne w kotłach, turbinach gazowych i niektórych silnikach diesla. Spalanie biooleju nie przyczynia się do emisji dwutlenku siarki SO2, jest neutralne z punktu widzenia bilansu CO, zaś spowodowane nim emisje dwutlenku azotu NO2 są śladowe.

Ważne: Bioolej jest bardzo gęsty i nie zawiera związków siarki!

Ciekawostka - Bioolej nie stanowi żadnego zagrożenia dla środowiska,
w lasach RDLP Zielona Góra jest już stosowany powszechnie.

 

Rysunek 3: A oto właśnie bioolej. Źródło:http://www.biomasa.org

 

Rysunek 2: Nasi drwale dają radę... Źródło:http://www.zielonagora.lasy.gov.pl

 

4. Olej roślinny – zajmę się olejem wytłaczanym z ziaren rzepaku, słonecznika są one najbardziej popularne Polsce. Można go stosować do zasilania silnika diesla na jeden z trzech sposobów: po estryfikacji jako Biodiesel, jako samodzielne paliwo, lub jako dodatek do ON. każdym wypadku parametry silnika (moc, moment obrotowy, zużycie paliwa) pozostają praktycznie na niezmienionym poziomie. Obserwuje się za to cichszą i lepsza kulturę pracy silnika, co ucieszy znerwicowanych użytkowników „klekoczących” aut. Jego wykorzystanie jako niezależnego paliwa wymaga paru modyfikacji auta. Olej należy podgrzać do temperatury min. 70 [°C], ponieważ ma inne parametry fizykochemiczne (gęsty, większa lepkość). Oznacza to, że rozruch silnika musi odbyć się na ON, pojazd musi posiadać dwa zbiorniki paliwa. Po ogrzaniu go, można przełączyć silnik na tryb spalania oleju.

Ważne: Olej najlepiej tłoczyć podgrzany, zmniejsza to opory przepływu, nie jest on w żaden sposób agresywny w stosunku do metali i tworzyw sztucznych. Podobnie sprawa się ma przy filtrowaniu.

Ciekawostka - stosowanie oleju rzepakowego zamiast ON pozwala zaoszczędzić do 40 % kosztów paliwa! Druga ciekawostka - Rudolf Diesel produkując swój pierwszy silnik z zapłonem samoczynnym projektował go do pracy na oleju arachidowym!

5. Estryfikowany olej roślinny (Biodiesel) – powstaje w dwóch procesach technologicznych:
a) na zimno - w temperaturze 20 - 70 oC, z udziałem katalizatorów i innych substancji
b) na gorąco - w temperaturze 240 oC i ciśnieniu 10 MPa.
Do procesu używa się takich substancji dodatkowych jak metanol, ług czy KOH. Biodiesel jest paliwem alternatywnym do ON lub może być stosowany podobnie jak zwykły olej roślinny jako dodatek w różnych proporcjach.
Ważne: w produkcji tego paliwa biorą udział takie substancje jak Ług, metanol, KOH. Produktem ubocznym reakcji jest gliceryna. Biodiesel jest gęstą bezpieczną, nieagresywną, niekorozyjną, nietoksyczną, przyjazną środowisku substancją, nie stanowi zagrożenia dla życia. Przy filtrowaniu i tłoczeniu powinien być podgrzany dla zmniejszenia oporów przepływu. Przy dobieraniu elementów instalacji proszę zwrócić uwagę na dobór odpowiedniego materiału!

Ciekawostka – jeżeli lubisz zapach pączków lub frytek to będziesz go miał na co dzień, jeżdżąc na estrach.

wykorzystane źródła internetowe:

 

grafika tytułowa Wikimedia Commons wg 

Melanie Maecker-Tursun - Melanie Maecker-Tursun, www.ponymithorn.com, hello@ponymithorn.com

 
  •